Et samarbejde mellem Specialisterne, Den Sociale Kapitalfond og Ballerup Kommune om
at få borgere med autisme i beskæftigelse har givet værdifulde erfaringer om, hvilke interesser
den enkelte organisation kan have for at gå ind i et partnerskab. Erfaringer, som har stor
betydning for resultatet af samarbejdet.
Af Mette Vaaben Mortensen, direktør i Ballerup Kommune, og Ina S. Ringsdal, fhv. arbejdsmarkedschef i Ballerup Kommune
I 2018 indgik Ballerup Kommune, den socialøkonomiske virksomhed
Specialisterne og Den Sociale Kapitalfond et samarbejde
om sociale investeringer for at hjælpe borgere med
autisme i beskæftigelse.
Samarbejdet var baseret på princippet payment by results,
dvs. at Specialisterne som aktør først får betaling for borgerforløbene
fra Ballerup Kommune, når en borger er i beskæftigelse
og ude af offentlig forsørgelse. Finansieringen af Specialisternes
udgifter i indsatsperioden tog Den Sociale Kapitalfond sig
af, og tilbagebetalingen var afhængig af indsatsens resultater.
Derudover lå det i modellen, at hvis en borger kom tilbage på
offentlig forsørgelse, kom borgeren også tilbage til Specialisterne.
Specialisterne stod på den måde fuldt og helt på mål
for kvaliteten af deres egen indsats. Det er ret unikt, da den generelle
erfaring viser, at borgerne kommer tilbage på offentlig
forsørgelse.
Arbejdet var sværere end forventet
Ballerup Kommune udvalgte ti borgere til et individuelt tilrettelagt
forløb hos Specialisterne med personlig jobformidlerfunktion
for at etablere praktik, småjob eller job for den enkelte
borger.
I Ballerup Kommune forventede vi, at Specialisterne i
kraft af deres særlige viden, erfaring og kompetencer inden for
autismeområdet kunne samarbejde målrettet og succesfuldt
med de enkelte om, hvordan bevægelsen mod beskæftigelse
kunne foregå. Og vores tilgang var, at Specialisterne skulle
arbejde med de borgere, som ikke fik nok udbytte af Ballerup
Kommunes forløb.
Borgerne startede i forløb hos Specialisterne i august, og
forventningen var, at forløbet ville afklare muligheder og potentialer
for den enkeltes job- og beskæftigelsesmuligheder, som
ville lede over i praktikforløb, (små)job osv.
Men forløbene viste sig vanskeligere end forventet, og i april
2019 var kun én borger kommet i job, mens de øvrige fortsat
ikke var i et virksomhedsrettet forløb. Tre fik forlænget forløbet
yderligere, men de sidste seks stoppede hos Specialisterne.
I sommeren 2019 besluttede Ballerup Kommune ikke at videreføre
samarbejdet i den aftalte form. Samarbejdet gav altså kun
resultat for en enkelt borger, som kom i job, men forløbet gav
ikke grundlag for at vurdere selve modellen for partnerskabet
mellem virksomhed, investor og kommune.
Forløbet har i stedet givet Ballerup Kommune den læring, at
vi sammen med Specialisterne ikke havde fået defineret og afstemt
borgermålgruppen klart nok og heller ikke havde afklaret,
hvor stor betydning målgruppens sammensætning har for, om
modellens økonomiske logik kan fungere.
Fulgte princippet om den mindst
indgribende indsats
I Ballerup Kommune har vi flere borgere med autisme, som
gennem vores egne tilbud kommer i job. Derfor var vores forståelse,
at borgere, der får job gennem almene forløb, ikke skulle i forløb hos Specialisterne. Den tilgang ligger helt i tråd
med det generelle princip om ’den mindst indgribende indsats’,
som betyder, at borgere ikke skal have særlige forløb, hvis de
almene indsatser sikrer effekt.
Men i forløbet og dialogen med Specialisterne blev det klart,
at for Specialisterne og Den Sociale Kapitalfond var det en
forudsætning, at disse borgere blev en del af målgruppen for
samarbejdet. Det ville nemlig sikre, at modellen økonomisk set
kunne balancere og dermed fungere.
Forberedelsen er afgørende
Den hurtige fortælling kunne nemt lyde, at Ballerup Kommune
”sender de sværeste borgere”, og at Specialisterne ”ønsker de
lettere borgere” for at vise resultater. Men faktisk bør læringen
være, at der skal være et stærkt fokus på at forstå de enkelte
parters forskellige måde at tænke på og deres forudsætninger
og vilkår for at gå ind i et sådant samarbejde.
Vi har altså lært,
at vi i forberedelsen af samarbejdet skulle have brugt mere tid
på at forstå hinandens motivation og ikke mindst, hvilke konsekvenser
økonomimodellen ville have for definitionen af målgruppen.
Det havde betydet, at vi i Ballerup Kommune kunne
have taget stilling til, om vi mente, det var relevant at have en
bredere målgruppe og tilbyde borgere, der fik indsatser på det
almene område, et forløb hos Specialisterne.
Set i bagklogskabens klare lys ved vi nu, at vi i begejstringen
for selve modellens idé og tankegang om fuldt fokus på
effekt og adgang til samarbejde uden økonomien som den
evige gatekeeper gik for hurtigt i gang og dermed overså det
vigtigste: at få afklaret det fælles ’hvorfor’ og dermed defineret
opgaven klart nok.